Data
12,13 & 14 november 2021

Plaats
Expo Haarlemmermeer

Het nieuwe vleeseten? Eerst verkopen, dán pas slachten.

11.10.2021 | artikel Nina Groot

  Het nieuwe vleeseten? Eerst verkopen, dán pas slachten.

De term ‘crowdbutching’ is een combinatie van het alom bekende ‘crowdfunding’ gecombineerd met ‘butcher’, het Engelse woord voor slager. Het idee van Grutto is dat de consument online een deel van het vlees van de koe reserveert en wanneer al het vlees van de koe gereserveerd is, wordt de koe bij de boer zelf geslacht. Op deze manier zorgt Grutto ervoor dat de koe helemaal, van kop tot teen wordt gebruikt, waardoor er niets van het dier verloren gaat. En doordat de consument rechtstreeks bij de boer koopt, blijft de handel transparant.

Eerlijk en duurzaam gebruik van vlees en landbouw
Inmiddels zijn er zo'n 70 Nederlandse boeren aangesloten bij Grutto, 20 in Frankrijk en tussen de 100 en 120 in Duitsland. Het klantenbestand telt zo'n 100.000 consumenten (tegenover 25.000 in 2019). Een van de drijfveren van Grutto is het zo veel mogelijk uitbannen industrieel vlees, en het aanbieden van eerlijk vlees, iets waar bij de consument ook een groeiende behoefte naar ontstaat. Volgens Grutto spelen veganisten een grote rol in deze behoefte. "Zij geven een duidelijk signaal af: dit voedsel pikken wij niet meer." Buiten de inhumane aard van de industrie zorgt het vlees van de graan-gevoerde koe, door het gebruikt van kunstmest, voor een negatieve invloed op het milieu. Dit moét volgens Grutto anders.

Daarom werkt het bedrijf alleen met boeren die zich inzetten voor regeneratieve landbouw. Deze vorm van landbouw put de bodem niet uit, maar verbetert deze. De Stichting die, samen met Grutto, inzet voor deze natuur-inclusieve kringlooplandbouw is ‘wij.land’. Stichting Wij.Land probeert via het verhogen van de bodemkwaliteit in Nederland het algehele peil van de landbouw op te krikken. Wel stelt Berend te Voorwis, directeur van Grutto, een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de doelstellingen van het bedrijf, en daarbij de vleesindustrie. "We moeten met zijn allen een eerlijke prijs gaan betalen voor ons voedsel, zodat die prijs niet meer op een andere manier betaald wordt, in de vorm van dierenleed of uitgeputte grond".

Hoe werkt het?
Het concept van Grutto is vrij eenvoudig. Je tekent in op een koe (of een kalkoen of een kip) en als alle beschikbare eetbare stukken vlees verkocht zijn, wordt de koe pas geslacht. Op die manier gaat Grutto verspilling tegen. Vervolgens kun je een pakket kiezen dat het best bij jou past. Wanneer de koe in zijn totaliteit ‘verkocht’ is rijpen het rundvlees ± 21 dagen, dit is onmisbaar voor de smaak en malsheid van het vlees. Hierdoor is de levertijd bij koe ± 4 weken. Bij kip, varken en lam is dit 2 weken. En uiteindelijk wordt jouw vleespakket gekoeld en vacuum bezorgd. En als je hulp nodig hebt bij de bereiding biedt Grutto je, met behulp van een QR-code op de verpakking, tips voor de bereiding. 

Toekomst
Naast het vlees wat de geslachte dieren opleveren, levert ieder dier ook niet-eetbare stukken op. Denk hierbij aan de botten, hoeven en huid. Ook deze onderdelen worden verwerkt, in bijvoorbeeld leren schoenen of gelatine. Op dit moment zijn deze echter nog moeilijk om zelf en in eigen beheer te verwerken, daarom werkt Grutto daarvoor nog samen met andere partijen. In de toekomst wil Grutto hier verandering in brengen en dit zelf ter hand nemen. "Bijvoorbeeld door bouillon te maken. Maar voor nu focussen we op het vlees dat naar de consument kan" aldus te Voorwis.

Lees meer over Grutto op www.grutto.com

Op de hoogte blijven van Huis & Energie én praktische tips ontvangen over het verduurzamen van je eigen woning?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Registreer nu