home / nieuws / Beurs gidst door duurzaam doolhof

Beurs gidst door duurzaam doolhof

08 januari 2019

Waar begin je met verduurzamen? Met isolatie, ledverlichting of toch een warmtepomp? Het Heerhugowaardse bedrijf Good! houdt in mei voor het eerst Huis & Energie, de eerste grote consumentenbeurs voor duurzame energiebesparing in Nederland. De organisatoren van de beurs Huis & Energie rekenen op minimaal 10.000 bezoekers.

Auteur: Roel van Leeuwen | Bron: Haarlems Dagblad

 

Met haar vorige bureau zat Henriette Vrisekoop achter de Libelle Zomerweek en de Woonbeurs Amsterdam. Maar de laatste 15 jaar timmert ze aan de weg met Good! waarmee ze zich met name op ondernemers richt. Haar liefde ligt echter bij consumentenbeurzen. Good! is organisator van de vakbeurzen Solar Solutions int, Duurzaam Verwarmd en Led + Elektro. Vrisekoop kreeg echter steeds vaker de klacht van deelnemers dat deze vakbeurzen steeds vaker door consumenten werden bezocht. En dat was niet waar de standhouders op zaten te wachten. Ze besloot daarom dat er een beurs speciaal voor consumenten moest komen. Plaats van handeling zijn de Brabanthallen in Den Bosch. ,,We werken al zeven jaar samen met Libema, de eigenaar van de Brabanthallen en de Expo Haarlemmermeer, waar we heel goede ervaringen hebben. Den Bosch is goed bereikbaar vanuit het hele land. Ook met de trein. Vrisekoop rekent bij de eerste editie van Huis & Energie van 24 tot en met 26 mei op minimaal 10.000 bezoekers. ,,Maar dat is heel voorzichtig geschat. Het kunnen er ook 30.000 worden.''

 

Toepassingen

Hoewel er nog veel geregeld moet worden, is Vrisekoop zelf al razend enthousiast over de nieuwe beurs. ,,Mijn liefde ligt bij consumentenbeurzen. Waar het bij de vakbeurzen vaak draait om de techniek, gaat het bij Huis & Energie om beleving en de toepassingen voor de consument.'' Blikvanger bij Huis & Energie wordt het Duurzaam Droomhuis. ,,Dit is een echt huis van 200 tot 300 vierkante meter waar alle duurzame producten van ledlampen tot lage temperatuurradiatoren een plaats hebben. Dit doen we samen met Milieu Centraal. Hun adviseurs geven uitleg en voorlichting. Het huis komt centraal op de beurs te staan.''

 

Informeren

Volgens Vrisekoop zijn evenementen als Huis & Energie nodig om de transitie naar een duurzame samenleving verder te helpen. ,,Ze zijn vooral nodig om de consumenten verder te helpen. Het is één plek waar je alles bij elkaar kunt zien en waar je je in één dag goed kunt laten informeren. Hier is de apparatuur en hier zijn de specialisten. Er is in Nederland bijvoorbeeld niet één winkel waar je alles kunt vinden op dit gebied.''

Normaal gesproken trekt Good! een jaar uit voor het organiseren van een nieuwe beurs, nu moet dat veel sneller. ,,We stampen deze beurs uit de grond,'' zegt Vrisekoop. ,,We waren bang dat een ander anders in dit gat zou springen. Daarnaast hadden we de gelegenheid om hier veel aandacht aan te besteden.'' Vrisekoop is ervan overtuigd dat dit het juiste moment is voor de beurs. ,,De vraag is er. Verreweg de meerderheid van de bevolking is ervan overtuigd dat er iets met de verduurzaming van hun woning en hun leven moet gaan gebeuren. Om te besparen op energiekosten, of omdat ze zich zorgen maken over in welke wereld hun kinderen straks leven. Maar de grote vraag is: hoe moet je dat aanpakken, waar moet je beginnen en wat is waar en wat is niet waar?'' 

Volgens haar bestaan er veel misstanden en mythes over duurzame producten. Zo zou led slecht zijn voor de ogen en een ledlamp niet lang meegaan. ,,Op Huis & Energie kan de consument de vakman spreken en concrete antwoorden krijgen op concrete vragen. Het verduurzamen van je huis gaat in eerste instantie altijd geld, soms zelfs veel geld, kosten. Dan is face-to-facecontact veel meer waard dan zoekhetmaaruit.nl.''

 

Tassen

De beurs wordt ingedeeld in acht thema's: zonne-energie, duurzaam verwarmen, verlichting, smart & domotica, woningisolatie, ventileren & koelen, elektrisch vervoer en financiering & subsidies. Als het aan Vrisekoop ligt, zullen de beursbezoekers niet met tassen vol brochures over de beursvloer struinen. ,,Dat is natuurlijk niet erg duurzaam. We werken liever met QR-codes, zodat de bezoekers de informatie op de computer of hun mobiele telefoon kunnen bekijken.''

 

Bekijk het originele artikel hieronder:

Meer nieuws